Poznaj podstawową terminologię: Logo, logotyp, a może sygnet?
Logo. Znamy je wszyscy i kochamy. Jest obecne wszędzie, osadzone głęboko w naszej kulturze i codziennym życiu. Ma ogromny wpływa na nasze decyzje, reprezentuje określone wartości. Większość z nas bez większego wysiłku może przywołać w pamięci co najmniej kilka znaków znanych marek. Często słyszymy, albo sami używamy dwóch podobnie brzmiących słów: „logo” i „logotyp”. Czym one się różnią? Czy można ich używać zamiennie? Czy potrafimy prawidłowo używać tych terminów?
Przyjrzyjmy się więc bliżej elementom składowym naszego bohatera. Rozłóżmy logo na czynniki pierwsze:
Co to jest logo?
Logo to wizualny znak podkreślający charakter i istotę marki. Jest ono charakterystycznym i istotnym elementem danej firmy, wyróżniającym ją na konkurencyjnym rynku.
Logo składa się z trzech części:
1. Sygnet
To znak lub symbol przedstawiony w formie graficznej
2. Logotyp
To część tekstowa logo, składająca się z nazwy firmy lub marki
3. Tagline
To dopełnienie nazwy marki poprzez, np.: motto, slogan, czy rok założenia firmy
Brzmi skomplikowanie? Spójrz na ilustrację poniżej:
UWAGA! Za przykład posłużyła nam jedna z naszych ostatnich realizacji, czyli logo programu Rybnik 360. Więcej na temat projektu przeczytacie TU.
Ale to nie wszystko. Warto pamiętać, że logo może składać się z wszystkich wymienionych wyżej części (a więc: logotypu, sygnetu i tagline`u), ale może występować w formie połączenia wybranych elementów lub składać się tylko z jednego z nich. Zobacz:
Logo czy logotyp? Podsumowanie
Logo nie jest logotypem, to pojęcie odnoszące się do całego projektu. Natomiast logotyp, będący tekstową formą wizualną, może być logo. Wszystko jasne? 🙂
Logo. Szukasz inspiracji?
Jeśli interesuje Cię tematyka projektowania logo, zajrzyj koniecznie do książki „Logo. Przewodnik dla projektantów”, autorstwa Michaela Evamy. Warto sięgnąć po tę pozycję głównie po to, aby poszukać inspiracji czy przyjrzeć się historii tworzenia wizualnych znaków dla marek.
Chcesz z nami porozmawiać na temat Twojego nowego projektu, a może masz inne pytania?
Jeśli jesteś zainteresowany współpracą z nami napisz: b.nocon@projektmarka.pl
Beata Nocoń