Cześć!

Zastanawiasz się, co zrobić, żeby świat w końcu usłyszał o Twoim produkcie? Jesteś przekonany, że nikt nie chce słuchać, tego co masz do powiedzenia o swoim projekcie? Uważasz, że oferujesz najlepsze usługi, ale klienci nie potrafią ich docenić? Pomyśl, czy przyczyna nie leży w źle skonstruowanej komunikacji.

Jak to sprawdzić? Służy do tego Reguła 3M, skonstruowana przez Steve Ellisa. Ekspert przekonuje, że efektywna komunikacja opiera się na trzech elementach:

  • Messege (co mówimy?)
  • Messenger (kto mówi?)
  • Medium (jak/gdzie mówi?)

Najważniejsze jest jednak to, aby wszystkie te elementy współgrały ze sobą i docierały do właściwego Odbiorcy.

Co? Kto? Gdzie?

Jeśli uważasz, że coś nie działa w komunikacji Twojej marki, przeanalizuj, który z elementów może niedomagać. Do wyboru masz: niewłaściwie skonstruowany przekaz, dobór nieodpowiednego kanału komunikacji albo brak umiejętności komunikacyjnych u przekaziciela informacji. Może się też zdarzyć, że źle zdefiniowałeś odbiorcę swojego produktu i wszystkie profesjonalnie przygotowane komunikaty trafiają w zasadzie w próżnię.

Przykłady? Proszę bardzo.

Załóżmy, że odbiorcą Twojej marki są nastolatkowie. Chcąc przekazać im informacje o najnowszej kolekcji swoich odjazdowych ubrań możesz nawiązać współpracę z podziwianym przez nich influencerem (Messenger), który ma swój popularny kanał na YouTube (Medium). Jeśli jednak Twój Messenger nakręci wyjątkowo nudny odcinek, w którym w dodatku w nachalny lub mało atrakcyjny sposób będzie opowiadał o zaletach Twojej kolekcji (Messege) zapomnij o sukcesie. Twoja komunikacja nie spełnia Reguły 3M.

Czasem może zdarzyć się tak, że wszystkie 3M zostaną skonstruowane bez zarzutu, ale okaże się, że źle (albo niedokładnie) zdefiniujesz odbiorcę.

Nie zapomnij, do kogo mówisz

Projekt Marka realizował niedawno strategię komunikacji dla jednej z firm, prowadzących rekrutację pracowników z Ukrainy do pracy w Polsce. Jednym z kanałów, którym klient komunikował się z odbiorcami swojej firmy była strona internetowa.

Skonstruowano ją i prowadzono całkiem poprawnie. Jednak bardzo szybko zauważyliśmy, że choć w intencji klienta miała ona służyć do kontaktów zarówno z przedsiębiorcami w Polsce, jak i pracownikami ze Wschodu, ci drudzy niewiele mogli znaleźć dla siebie na stronie www naszego klienta. Niemal wszystkie treści (z wyjątkiem ofert pracy) skierowane były do klienta biznesowego.

Kiedy więc potencjalny pracownik z Ukrainy klikał w zakładkę ?o nas? (w dodatku w rosyjskiej wersji językowej) mógł przeczytać, że firma zna efektywne sposoby, by pomóc przedsiębiorcom zaoszczędzić na kosztach pracy i pracownikach (całość zdobiły efektywne, pnące się w górę wykresy i infografiki). Łatwo się domyślić, że ukraiński kandydat do pracy czuł się nieswojo i obawiał się, czy na pewno skorzystać z usług tej właśnie agencji.

Co więcej, przy okazji analizy rynku i konkurencji naszego klienta, odkryliśmy, że w podobny sposób postępuje zdecydowana większość firm działających w branży outsourcingowej. Po prostu często nie uwzględniają w komunikacji jednego ze swoich podstawowych odbiorców (pamiętajmy, że brak komunikacji to również komunikacja!)

Efektywna komunikacja dla każdego

Jak rozwiązaliśmy ten problem? Warto podkreślić, że zakres naszej współpracy był o wiele szerszy, dlatego uporządkowaliśmy kompleksowo (nie tylko na stronie internetowej) komunikację dla poszczególnych grup odbiorców, prezentując odpowiednie korzyści ze współpracy z naszym klientem, dostosowując język, kolorystykę, a także zdjęcia w materiałach graficznych.

Dzięki temu klient jest dziś jednym z liderów branży outsourcingowej, skutecznie rozwijających swoją działalność na terenie całego kraju. Co więcej, obecnie dzieli się swoimi doświadczeniami w zakresie skutecznego modelu komunikacji z największymi graczami rynku.

Efektywna komunikacja to podstawa w każdej branży i najczęściej wstęp do poprawy rozpoznawalności i lepszych wyników sprzedaży. W dodatku  dotyczy wszystkich: wielkich korporacji, średnich firm z ambicjami i niewielkich, rodzinnych biznesów.

Chętnie wesprzemy Cię w analizie komunikacji Twojej firmy i wspólnie popracujemy nad optymalizacją reguły 3M w Twojej organizacji.

Sprawdź, co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić TUTAJ

Agnieszka Stefaniak-Zubko

Specjalizuje się w strategiach komunikacji, PR i mediach społecznościowych. Twierdzi, że mieszka w internecie